3. tammikuuta 2015

Esitelmän tekeminen tutkimuskysymysten avulla



Kohderyhmä:
7.lk - lukioluokat


Toimintaohjeet
Halutessa esitelmät voidaan tehdä myös pareittain.

1. Oppilaille jaetaan aiheet ja osoitetaan materiaali, esim. kirjan kappale, jonka pohjalta oppilaat laativat tutkimuskysymykset, joihin esitelmässä pyritään vastaamaan. 

Opettaja korostaa oppilaita ohjeistaessaan sitä, että esitelmässä on tavoitteena nostaa esille keskeisiä asioita, etenkin syyseuraussuhteita.

2. Opettaja kommentoi tutkimuskysymyksiä ja tarvittaessa oppilaat voivat niitä vielä muuttaa.

3. Oppilaat valmistelevat PowerPoint - esityksen oppikirjan, internet-lähteiden ja mahdollisten muiden kirjallisten lähteiden pohjalta. Esitelmän aluksi tulee esitellä tutkimuskysymykset ja esitelmässä tulee olla mukana lähdeluettelo.

4. Esitelmöitsijät laativat ristikon keskeisimmistä avainsanoista jollakin netistä löytyvällä ristisanasovellutuksella. Useita vaihtoehtoja löytää hakemalla esimerkiksi hakusanalla crossword engine. Valmiit ristisanatehtävät tallennetaan koulun sähköiseen oppimisympäristöön opettajan luomaan palautuskansioon, josta ne tulostetaan.

5.  Kullekin esitykselle opettaja nimeää vastuuparin (opponentin) jonka tehtävänä on arvioida kysymyksiä ja sitä miten niihin onnistuttiin esitelmässä vastaamaan. Vastuupari antaa  palautetta esitelmästä ennen muita oppilaita ja opettajaa. Vastuupari valmistautuu tehtäväänsä lukemalla etukäteen esitelmään liittyneen tausta-aineiston, esimerkiksi oppikirjan kappaleen.

6. Kotiläksyksi oppilaat saavat avainsanaristikon, jonka he tekevät luettuaan kirjan kappaleen.  Vaihtoehtoinen tapa ristikolle on, että oppilaat kirjoittavat vihkoihin tai tableteilla omaan dokumenttiin esitelmän keskeiset avainsanat. 
 
7. Halutessa voidaan sähköisessä oppimisympäristössä tai luokan seinälle julisteeseen tuottaa yhdessä aikajana, johon kunkin esitelmän tekijät käyvät lisäämässä esitelmänsä keskeiset vuosiluvut.

8. Seuraavalla oppitunnilla esitelmöitsijät näyttävät ristikon ratkaisun. He voivat myös suositella esitelmän aiheeseen liittyviä historiakulttuurituotteita, kuten elokuvia, kirjoja tai musiikkia.


Pedagogiset tavoitteet
  • Yhteistoiminnallisuus
  • Tietotekstin lukemisen taidot
  • Syyseuraussuhteiden hahmottaminen
  • Keskeisten asioiden erottaminen yksityiskohdista
  • Tiedon kriittinen etsintä
  • Esiintymistaidot
  • PowerPoint-ohjelman käyttötaito
  • Arviointi ja palautteen antaminen sekä vastaanottaminen
  • Mahdollisuus aineiden väliseen yhteistyöhön äidinkielen kanssa.
Pedagoginen tausta
Tutkiva oppiminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palaute ja kehittämisideat ovat tervetulleita. Liity blogin jäseneksi ja lähetä viesti.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.