6. helmikuuta 2015

Historia empatiakasvatuksen keinona


Kohderyhmä
Alakoulu - lukio

Näkökulma
Historia sopii empatiakasvatuksen välineeksi, koska se on luonteeltaan narratiivinen, helposti tunteita koskettava ja se kertoo ihmisten olosuhteista ja teoista erilaisissa kulttuureissa.

Yhteistyössä äidinkielen opettajan kanssa esimerkiksi valokuvaa, museokäyntiä tai kulloinkin historiassa käsiteltävää aikakautta ilmiöineen voidaan hyödyntää kirjoitelmissa, joissa oppilaan tulee asettua menneisyyden ihmisen asemaan.

Menetelmiä

  • Novelli
  • Kirje (esim. suomalaisen siirtolaisen kotiväelleen kirjoittama)
  • Sanomalehden otsikko ja pieni artikkeli tapahtuman eri osapuolten näkökulmista
  • Vlogimainen päiväkirjaote tai Big Brotherin videohuonemainen tunnelmien tai asian kommentointi menneisyyden henkilöksi samaistuneena. Videot voidaan jakaa esim. Padlet.com-julkaisuseinällä (padlet.com)


Pedagogiset tavoitteet

  • Empatiakyky
  • Dialogisen näkökulman omaksuminen
  • Lähdekritiikki





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palaute ja kehittämisideat ovat tervetulleita. Liity blogin jäseneksi ja lähetä viesti.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.