25. toukokuuta 2016

Miellekartta liikkuen


Kohderyhmä:
Kaikki luokka-asteet

Tarvitset:
- Paperilappuja
- Värikyniä
- Sinitarraa
- Kartonkeja tai tilaa ilmoitustaululta
- Tilaa liikkua

Toimintaohje
Kirjoita erillisille lapuille miellekartan osat. Jaa laput oppilaille. Korosta keskiösanat  esim. kirjoittamalla ne värilliselle paperille.

Kehota oppilaita kävelemään luokassa tai pihalla pitäen esillä lappuaan. Tarkoitus on hakeutua yhdeksi ryhmäksi teemoittain.

Oppilaan tulee ottaa samaan teemaan kuuluvan kaverin olkapäästä kiinni ja pitää lappua esillä toisella kädellä. 

Sitten ryhmät esittäytyvät toisilleen.

Lopuksi laput kiinnitetään kartongille ryhmien mukaisiksi miellekartoiksi.

Oppilaat voivat ottaa kuvan koonti kartongista älypuhelimellaan. Kuva voidaan myös jakaa Teamsissa, Google Classroomissa tai luokan omassa Whatsapp-ryhmässä.





25. tammikuuta 2016

Historiaa liikkuen

Kohderyhmä:
Kaikki luokka-asteet

Toiminta-tapa:
Luokka jaetaan joukkueisiin. Kukin joukkue saa lyhyen historia-aiheisen tekstin tai kuvan. Joukkue tutustuu aineistoon yhdessä. Tämän pohjalta joukkueen jäsenet käyvät yksi kerrallaan hakemassa lyhyen matkan päästä aiheeseen liittyviä sanakortteja, joissa on aiheeseen liittyviä avainsanoja. Kun kaikki joukkueen jäsenet ovat hakeneet korttinsa, kortit saa kääntää. Korttien kääntöpuolella on kirjaimia, joiden pohjalta joukkueen tulee muodostaa kisan aiheeseen liittyvä sana.

Kilpailu voidaan toteuttaa luokkahuoneen lisäksi esimerkiksi liikuntasalissa, pulkkamäessä, kiipeilytelineessä tai koulun pihalla. Kilpailussa voidaan käyttää myös erilaisia liikuntatapoja tilasta riippuen. Liikkumisen tapoja voivat olla esim. rapukävely, pomppiminen, kultatuolissa kantaminen tai mäenlasku.

Taidot

  • Yhteistoiminnallisuus
  • Avainsanat muistitekniikkana
  • Luetunymmärtäminen
  • Kuva-analyysi