Valilehdet

30. tammikuuta 2021

Pedagogisen draaman keinoja elävöittämiseen

 


Tilannekuva (still-kuva) on työtapa, jossa ryhmä oppilaita muodostaa pysäytetyn kuvan jostakin konkreettisesta historiallisesta hetkestä. Opettaja jakaa tilanteita ryhmille, jotka esittävät tilanteen luokalle pysäytyskuvana. Luokka yrittää arvata, mitä tilannetta esitetään.

Harjoitusta voidaan syventää tekemällä kaksi kuvaa samasta tilanteesta, mutta eri näkökulmista.  Tällöin luokka yrittää arvata tilanteen lisäksi, kenen näkökulmasta tilanne esitetään. 

Ajatusäänet on työskentelytapa, jossa toimihenkilön ajatukset sanotaan ääneen. Rooli voi olla historiallinen henkilö (esim. Winston Churchill, Hitler, Stalin, Roosevelt, keisari Hirohito, Kyösti Kallio, Risto Ryti ja Mannerheim) tai jonkin ihmisryhmän edustaja (esim. orja, torppari, talonpoika, käsityöläinen, porvari, pappi, aatelinen tai Suomen sisällissodan punainen tai valkoinen sotilas).

Tämän työtavan voi lisätä tilannekuvaan, siten että katsojat käyvät kertomassa tilannekuvan henkilöiden ajatuksia ääneen.

Rooli seinällä on työtapa, jossa seinällä on ison paperin päällä (tai taululla)  henkilön tai jonkin ihmisryhmän edustajan kuva. Kuvan ympärille lisätään kirjoittaen tai piirtäen henkilön luonteenpiirteitä, ajatuksia, tekoja ja henkilöön vaikuttavia ympäristöön liittyviä tekijöitä.

Lähteet

Sutela, Heli. Pedagoginen draama 

https://draamakoulussa.com/2015/02/15/pedagoginen-draama/

Kuva

Pixabay