Kohderyhmä
Työpaja sopii etenkin viidennen luokan historian opetukseen.
Toteutustapa
Esihistoriallista keramiikkaa ja sen käyttötarkoituksia voidaan lähestyä tekemällä oppimisen kautta. Muovailuvahasta oppilaat voivat valmistaa ns. makkaratekniikalla pieniä pyöreäpohjaisia ruukkuja.
Ruukut koristellaan käyttäen työkaluina kampaa, tikkua ja nyöriä.
Alusta työpajaa opetuskeskustelulla. Näytä kuvia ruukuista keskustelun avaamiseksi. Keskustelussa voi käsitellä esimerkiksi kampa- ja muorakeraamisia tyylejä, idän asbestikeramiikkaa ja ruukkulöytöjen pohjalta tehtyjä tulkintoja asutuksesta ja elinkeinoista.
Alla esimerkkejä päätelmistä, joita oppilaat voivat tehdä itse pohtimalla ruukun muotoa ja ominaisuuksia.
Miksi ruukun pyöreä pohja oli käytännöllinen?
Ruukun pyöreä pohja pitää astia pystyssä, kun se asetetaan hiekkaan tai sille tehtyyn syvennykseen.
Mitä päätelmiä asutuksesta voidaan tehdä ruukkulöytöjen perusteella?
Keramiikan yleistyminen ja ruukkujen koon kasvaminen kertoo asutuksen vakiintumisesta, sillä keramiikka olisi helposti rikkoutuvana ollut muuten epäkäytännöllistä.
Tarvitset
- Muovailuvahaa
- Kampoja
- Puutikkuja
- Nyörin pätkiä
- Askartelualustoja
Tee näin
Muovailuvahasta muovaillaan makkara.
Makkarasta kieritetään spiraali, jonka ulkolaidalla makkaraa kieputetaan ylöspäin päällekkäin astian laidoiksi. Sisä- ja ulkopinta silitetään sileäksi sormin. Ulkopintaan tehdään koristeraidat käyttäen kampaa, tikkua ja nyöriä.
Vaihtoehtoisia toteutustapoja
Ruukkutyöpajan voi toteuttaa myös yhteistyössä taideaineiden opettajien kanssa.
Materiaalina voidaan käyttää myös savea tai ns. taikataikinaa. Ks. ohje alla.
Taikataikina
6 dl vehnäjauhoja
3 dl suolaa
3 dl kylmää vettä
2 rkl ruokaöljyä
Sekoita aineet keskenään taikinaksi.
Käsiin kannattaa hieroa hieman ruokaöljyä ennen muovailemista.
Muovailutyöt asetellaan leivinpaperin päälle uunipellille. Esineet kuivatetaan uunissa tunnin verran 125 asteessa. Ne kuivuvat huoneilmassakin, mutta se kestää paljon kauemmin. Valmiit, kuivat työt voidaan myös maalata vesivärillä ja lakata. Ylimääräinen taikina kannattaa heittää pois, sillä se ei säily.
Pedagoginen tausta
Tekemällä oppiminen soveltuu työtapana etenkin kinesteettisille ja taktiilisille oppijoille. Kinesteettinen oppija oppii liikkeen ja tekemisen kautta. Taktiilinen oppija oppii käsin tekemisen ja koskemisen kautta. On hyvä muistaa, että ryhmätyöskentelyssä visuaaliset ihmiset haluavat luoda asiasta kokonaiskuvan ja auditiiviset ihmiset haluavat ensin keskustella asiasta ennen kuin haluavat lähteä toteuttamaan ja tekemään.