Valilehdet

22. syyskuuta 2013

Värisuora-kertauspeli


Kohderyhmä
Peli soveltuu eri luokka-asteille koealueen kertaamiseen.

Toteutustapa
Oppilaat valmistavat kysymyskortit koealueesta. Oppilaat jaetaan ryhmiin, joille osoitetaan tietyt sivut koealueesta. Kortin yhdelle puolelle kirjoitetaan kysymys ja toiselle puolelle vastaus.

Pelaamista varten muodostetaan neljän hengen ryhmät ja kysymyskortit sekoitetaan ja jaetaan ryhmien kesken. Peliä pelataan 2-3 hengen joukkueina.

Oikeasta vastauksesta joukkue saa värikortin, jonka se saa asettaa pöydälle. Pelin tarkoituksena on muodostaa viiden kortin värisuoria. Eniten värisuoria saanut joukkue voittaa.

Tarvitset
  • Pienen lehtiön tai kortteja kysymyksiä varten
  • Vähintään kahdenlaista värillistä paperia tai kartonkia pelimerkeiksi
  • Paperileikkuri (tai sakset) pelimerkkien leikkaamiseen
Pedagogista taustaa
Kysymysten valmistelu ja pelin pelaaminen joukkueina harjoittaa myös oppilaiden yhteistoiminnallisia taitoja.

Kosketa esihistoriaa: ruukkutyöpaja




















Kohderyhmä
Työpaja sopii etenkin viidennen luokan historian opetukseen.

Toteutustapa
Esihistoriallista keramiikkaa ja sen käyttötarkoituksia voidaan lähestyä tekemällä oppimisen kautta. Muovailuvahasta oppilaat voivat valmistaa ns. makkaratekniikalla pieniä pyöreäpohjaisia ruukkuja.
Ruukut koristellaan käyttäen työkaluina kampaa, tikkua ja nyöriä.

Alusta työpajaa opetuskeskustelulla. Näytä kuvia ruukuista keskustelun avaamiseksi. Keskustelussa voi käsitellä esimerkiksi kampa- ja muorakeraamisia tyylejä, idän asbestikeramiikkaa ja ruukkulöytöjen pohjalta tehtyjä tulkintoja asutuksesta ja elinkeinoista.

Alla esimerkkejä päätelmistä, joita oppilaat voivat tehdä itse pohtimalla ruukun muotoa ja ominaisuuksia.

Miksi ruukun pyöreä pohja oli käytännöllinen?
Ruukun pyöreä pohja pitää astia pystyssä, kun se asetetaan hiekkaan tai sille tehtyyn syvennykseen.
Mitä päätelmiä asutuksesta voidaan tehdä ruukkulöytöjen perusteella?
Keramiikan yleistyminen ja ruukkujen koon kasvaminen kertoo asutuksen vakiintumisesta, sillä keramiikka olisi helposti rikkoutuvana ollut muuten epäkäytännöllistä.

Tarvitset
  • Muovailuvahaa
  • Kampoja
  • Puutikkuja
  • Nyörin pätkiä
  • Askartelualustoja
Tee näin
Muovailuvahasta muovaillaan makkara.
Makkarasta kieritetään spiraali, jonka ulkolaidalla makkaraa kieputetaan  ylöspäin päällekkäin astian laidoiksi. Sisä- ja ulkopinta silitetään sileäksi sormin. Ulkopintaan tehdään koristeraidat käyttäen kampaa, tikkua ja nyöriä.

Vaihtoehtoisia toteutustapoja
Ruukkutyöpajan voi toteuttaa myös yhteistyössä taideaineiden opettajien kanssa.
Materiaalina voidaan käyttää myös savea tai ns. taikataikinaa. Ks. ohje alla.

Taikataikina
6 dl vehnäjauhoja
3 dl suolaa
3 dl kylmää vettä
2 rkl ruokaöljyä
Sekoita aineet keskenään taikinaksi. 
Käsiin kannattaa hieroa hieman ruokaöljyä ennen muovailemista.
Muovailutyöt asetellaan leivinpaperin päälle uunipellille. Esineet kuivatetaan uunissa tunnin verran 125 asteessa. Ne kuivuvat huoneilmassakin, mutta se kestää paljon kauemmin. Valmiit, kuivat työt voidaan myös maalata vesivärillä ja lakata. Ylimääräinen taikina kannattaa heittää pois, sillä se ei säily.


Pedagoginen tausta
Tekemällä oppiminen soveltuu työtapana etenkin kinesteettisille ja taktiilisille oppijoille. Kinesteettinen oppija oppii liikkeen ja tekemisen kautta. Taktiilinen oppija oppii käsin tekemisen ja koskemisen kautta. On hyvä muistaa, että ryhmätyöskentelyssä visuaaliset ihmiset haluavat luoda asiasta kokonaiskuvan ja auditiiviset ihmiset haluavat ensin keskustella asiasta ennen kuin haluavat lähteä toteuttamaan ja tekemään.

9. syyskuuta 2013

Kosketa esihistoriaa: kalliomaalaukset

Kohderyhmä
Opetustapa sopii havainnollistamaan esihistoriaa viidennelle luokalle.

Toteutustapa
Näytä kuvia erilaisista kalliomaalauksista ja kartta niiden levinnäisalueesta. Löydät kuvia ja karttapohjan verkosta tai oppikirjasta. Kerro miten kalliomaalauksia on tulkittu historian lähteiden näkökulmasta. Kuka, miksi ja miten niitä on maalattu? >>Lue lisää tästä.

Pyydä oppilaita suunnittelemaan oma kalliomaalaus vihkoon kotona. Voit pyytää oppilaita etsimään lisää esimerkkikuvia verkosta. Näin he voivat harjoitella samalla tiedonhakua.

Jos mahdollista, kiinnitä juliste luokan kulmaan kahdelle seinälle. Näin saat luotua "luolamaista" ulottuvaisuutta. Seuraavalla tunnilla kukin voi käydä lisäämässä julisteeseen maalauksensa. Lisäksi kukin oppilas voi painaa "luolan seinään" oman kämmenensä kuvan.

Halutessa voidaan maalata pimennetyssä luokassa taskulampun tai kynttilän valossa tunnelman luomiseksi.

Pedagoginen tausta
Tekemällä oppiminen soveltuu työtapana etenkin kinesteettisille ja taktiilisille oppijoille. Kinesteettinen oppija oppii liikkeen ja tekemisen kautta. Taktiilinen oppija oppii käsin tekemisen ja koskemisen kautta. On hyvä muistaa, että ryhmätyöskentelyssä visuaaliset ihmiset haluavat luoda asiasta kokonaiskuvan ja auditiiviset ihmiset haluavat ensin keskustella asiasta ennen kuin haluavat lähteä toteuttamaan ja tekemään.


Tarvikkeet
  • Vesiliukoista sormiväriä. Sopivia värejä ovat esimerkiksi musta, ruskea ja punainen.
  • Suuri juliste. Sen voi koota myös suurista kartonkiarkeista tai A4-arkeista. Ruskea tai harmaa sävy sopivat tarkoitukseen valkoista paremmin.
  •  Julisteen pintaa voidaan halutessa laveerata kiven näköiseksi vesiväreillä. Julisteen kannattaa antaa kuivua ennen sormiväreillä maalaamista.
Yhteistyömahdollisuudet
Työtapa sopii toteutettavaksi myös yhteistyössä kuvaamataidonopettajan kanssa.

Lue lisää erilaista oppimistavoista
>> Erilaisten oppijoiden liitto ry