Kuinka räätälöidä opetusta oppilaiden tarpeiden mukaisesti? Tässä muutamia tapoja.
1.) Äänikirjojen ja opetusvideoiden käyttäminen. Monilla oppikirjasarjoilla on mobiilisovellus, joka sisältää äänikirjan. Kun muut lukevat kappaleen, oppilas voi kuunnella sen omilla kuulokkeillaan.
Oppilaalle voi hankkia Celia-kirjastoon tunnukset. Lue lisää: https://www.celia.fi/palvelut/aanikirjat-yksityishenkiloille/
Monilla museolla on audiomateriaalia, jota voi hyödyntää opetuksessa, esim. //www.kansallismuseo.fi/fi/avoin-museo/katso-ja-kuuntele
Tee omia opetusvideoita verkkoon. Opetusvideoita tehdessä on hyvä pitää mielessä kopiointiluvan sallimat mahdollisuudet ja rajoitukset.
2.) Tärppilistat kokeeseen valmistautumista varten. Osaamalla tietyt kohdat, voi tavoitella arvosanaa seitsemän ja osaamalla toisen setin listasta, voi tavoitella kahdeksikkoa jne. Oppilas voi asettaa itselleen oman tavoitteen. Tärkeintä on, että jokainen yrittää valmistautua kokeeseen eikä kukaan pudottaisi lusikkaa nurkkaan koealueen laajuuden edessä. Tärppilistojen eriyttämisessä kannattaa hyödyntää opetussuunnitelman ydinsisältöjä. Oman tavoitteen asettaminen harjoittaa oman oppimisen ja opiskelutapojen itsearviointia.
3 .) Erilaiset kotitehtäväpaketit helpotetuista haastaviin. Tämä palvelleet myös eriyttämistä edistyneille. Oppilas voi valita tehtäväpaketin riippuen siitä, mitä arvosanaa tavoittelee.
4.) Oppilas voi valita kirjoittaako miellekartan vai esseen.
5.) Suulliset keskustelut kirjallisen kokeen tilalla. Keskustelut voivat olla myös ryhmäkeskusteluja.
6.) Oppilas kirjoittaa oppikirjasta väliotsikot ja tiivistelmän kappaleen lopusta vihkoonsa. Hän voi myös kertoa lyhyesti omin sanoin suullisesti keskeiset asiat opettajalle tai toiselle oppilaalle.
7.) Verkosta löytyy selkeäkielisiä tai selkokielisiä sivustoja, joita voi antaa esitelmien tausta-aineistoksi. Osassa niistä on valmiita verkkotehtäviä. Lukeminen kannattaa aina, myös selkokielisten tekstien lukeminen. Opike.fi-sivustolta voi myös tilata maksullista selkokielistä materiaalia historian ja yhteiskuntaopin opetukseen.
https://opike.fi/suomenhistoria/
8. Helpotettu koe. Voit kirjoittaa käsin vihjeitä koepaperiin. Esseekysymyksen voi jakaa pienempiin kysymyksiin. Esseevastauksen voi kirjoittaa annettujen avainsanojen pohjalta.
9. Tenttikää laajempi koealue pienemmissä pätkissä, joista muodostuu yksi arvosana.
10. Eriytä koealuetta: koealue voi olla tiivistelmälaatikot kappaleiden lopusta ja kappaleiden väliotsikot.
11. Hidas kirjoittaja voi tehdä kuvamuistiinpanoja esimerkiksi kameralla, videokameralla tai kännykkäkameralla. OCR-toiminto muuttaa kuvassa olevan tekstin puheeksi.
12. Perinteinen lukutikku tai -liuska rivin alla saattaa auttaa joitakin opilaita. Kirjan tekstin voi suurentaa kopiokoneella.
13. Tietokoneella kirjoittaminen käsinkirjoituksen sijaan voi toimia, jos käden ja silmän yhteistyössä on ongelmia.
14. Hyödynnä opetuksessa kuvia. Esimerkiksi Finna.fi-palvelussa on historiaan ja tiedonhakuun sopivia valmiita opetuspaketteja.
15. Sijoita eniten tukea tarvitsevat oppilaat opettajan lähelle istumaan.
16. Rohkaise oppilaitasi pyytämään apua. Pelkän kieltämisen sijaan, pyri vaihtamaan työrauhaa häiritsevä toiminta avun pyytämiseen. Kun oppilas ryhtyy puuhastelemaan omiaan, kyseessä voi olla sijaistoiminto opiskelun tuntuessa liian vaikealta. Silloin kyse ei ole halusta häiritä oppituntia tai tottelemattomuudesta, vaan tuen tarpeesta. Tästä voi keskustella oppilaan kanssa ja auttaa häntä hahmottamaan toimintamallejaan.
17. Pistetyöskentely. Oppilaiden pääsy liikkeelle voi edistää oppilaiden keskittymistä.
18. Samanaikaisopettaja tai ohjaajan tuki. Tämä on resurssi, jonka käyttömahdollisuudet ovat kunta- ja koulukohtaisia.
19. Anna muistiinpanot tulosteena. Oppilas oppilas alleviivaa muistiinpanoihin avainsanat tai oppilas täydentää tulosteesta puuttuvat avainsanat aukkotehtävän tapaan.Tulosteessa tulee olla selkeä ja suuri fontti sekä riviväli. Älä tasaa tekstin reunaa.
20. Oppilas voi palauttaa kotitehtäviään videoina esimerkiksi Teamsiin tai Google Classroomiin.
21. Opiskelun erityisiin painoalueisiin keskittyminen. Keskittymällä olennaiseen, oppilaalle jää voimavaroja kehittää oppimaan oppimisen taitojaan. Opiskelun erityisiä painoalueisiin keskittymistä voidaan käyttää vain tehostetun ja erityisen tuen oppilailla. Painoalueet muodostetaan opetussuunnitelman ydinsisällöistä eli vuosiluokan keskeisimmistä sisällöistä. Opettaja määrittelee painoalueet oppilaan oppimissuunnitelmassa tai HOJK;sissa, jos oppimäärää ei ole yksilöllistetty. Tavoitteena on auttaa oppilasta ottamaan haltuun opinnoissa etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt.
22. Kannusta oppilaita Wilma-merkinnöillä (esim. sinnikästä työskentelyä, noudatit ohjeita, uskalsin kokeilla uutta, osoitit yhteistyökykyä). Anna oppilaillesi kannustavaa palautetta myös suullisesti.
23. Puhuttele oppilaita nimeltä. Oppilaiden tunnistamisessa ja nimien opettelemisessa auttaa istumajärjestys. Tämä parantaa oppilaan kokemusta siitä, että kohtaat hänet yksilönä.
24. Kerrataan opiskelutekniikoita, kuten tietotekstin lukeminen ja muistikikat. Esim. autonomisen Suomen suurruhtinaiden ja Venäjän keisareiden nimien alkukirjaimista muodostuu sana "banaani", kun lisää alkuun b-kirjaimen.
Tietotekstissä väliotsikot kertovat keskeisimmän asian, joka löytyy myös heti kappaleen alusta. Oppikirjan lopusta löytyy yleensä käsiteluettelo.
Avainsanoja
Inkluusio
Eriyttävä opetus
Lähteet
https://www.lukihairio.fi/
https://www.eoliitto.fi/
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskelun-erityiset-painoalueet-eriyttamisen-menetelmana#3562e598
Sinua voisi kiinnostaa myös
Pedagogisen draama elävöittäjänä. Ks. linkki.
Dublopalikoilla aikajanoja, kaavioita ja yhdistä parit-tehtäviä. Ks. linkki.
Historiallinen uutiskatsaus tai aamutelevisio. Ks. linkki.
Miellekartta liikkuen. Ks. linkki.
Kosketa esihistoriaa -ruukkutyöpaja. Ks. linkki
Historialliset rakennusmessut. Ks. linkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Palaute ja kehittämisideat ovat tervetulleita. Liity blogin jäseneksi ja lähetä viesti.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.