Valilehdet
19. toukokuuta 2021
Vinkkejä sähköisten ylioppilaskokeiden aineistotehtäviin
Vuoropuhelusimulaatio
Luokka jaetaan kahteen tai useampaan ryhmään, jotka edustavat jonkin sodan tai aatteellisen jännitteen osapuolia. Oppilaille annetaan tutkimuskysymykset, joiden avulla he selvittävät esimerkiksi oppikirjan tai opettajan valmisteleman lähdeaineiston avulla edustamansa puolen näkemykset konfliktin keskeisiin syihin ja tavoitteisiin liittyen.
Sitten oppilaat laativat "mielenosoitusjulisteisiin" iskulauseita edustamiensa näkökulmien mukaisesti.
Opettaja tai joku oppilaista toimii puheenjohtajana ja osapuolet ryhtyvät keskustelemaan konfliktiin liittyvistä aiheista samaistuen edustamaansa ryhmään. Halutessa oppilaille voi antaa myös henkilöllisyydet, jolloin oppilas ottaa kommenteissaan huomioon roolinsa sukupuolen, iän ja sosioekonomisen aseman.
Vaihtoehtoinen toteutustapa on ensimmäiseksi jakaa oppilaille heidän roolihahmonsa, joiden perusteella he joutuvat aluksi päättelemään, millä puolella kyseinen henkilö todennäköisesti olisi ollut.
Työpaja sopii esimerkiksi näihin teemoihin:
-Suomalaisten ja Bobrikovin suhtautuminen venäläistämistoimiin
-Suomen sisällissota 1918: millainen olisi ihanteellinen Suomi?
-Yhdysvaltojen sisällissota: etelä- ja pohjoisvaltioiden edustajat keskustelevat orjuudesta
-Neuvostoliittolaiset kommunistit ja yhdysvaltalaiset kapitalistit keskustelevat talousjärjestelmän paremmuudesta
Oppilaat harjoittelevat samalla argumentointitaitoja ja viestintää, jotka ovat hyödyllisiä taitoja työelämässä ja osallistuttaessa keskusteluun yhteisistä asioista yhteiskunnassa. Oppilaita on tehtävän lopuksi hyvä muistuttaa, että ongelmanratkaisussa väittelyn sijaan on hyvä käydä vuoropuhelua. Eri näkökulmista sama asia voidaan nähdä eri tavoilla. Toisen osapuolen kuunteleminen on osa dialogia, joka onnistuessaan johtaa ratkaisuun, johon molemmat osapuolet sitoutuvat. Näin voimme ehkäistä kuplia, joissa elävät ihmiset eivät kykene ymmärtämään toisiaan.
Lähteet
19. maaliskuuta 2021
Meemi-tehtävä etäkouluun
Tehtävän voi toteuttaa etäkoulussa Google Classroom- tai Teams-ympäristössä. Se sopii erilaisina variaatioita historiaan ja yhteiskuntaoppiin.
Meemi-tehtävä
1.) Lue tämä teksti huolella.
2.)Tee Canvalla meemi. Canva on verkkosovellus, johon pääset linkistä.Valitse Canvassa Instagram-postaus. https://www.canva.com/fi_fi/
Yhteiskuntaoppi
Valitse aihe näistä teemoista. Yritä edistää meemilläsi valitsemaasi asiaa.
-muovin kierrättäminen
-rasisminvastainen kampanja
-eläinten oikeudet
-lastenoikeudet
Keksi oma aihetunniste esim. #uuttamuovista. Aihetunniste helpottaa viestintää, Sen avulla viestit ohjautuvat oikeaan paikkaan ja sen avulla voi hakea tiettyyn aiheeseen liittyviä viestejä.
Historia
Valitse teema, josta teet propagandameemin. Meemi pyrkii edistämään teeman asiaa. Tässä käytämme hieman mielikuvitusta, sillä kylmän sodan aikana sosiaalista mediaa ei vielä ollut.
- kylmän sodan aikainen kommunisminvastaisuus Yhdysvalloissa
- kylmän sodan aikainen kommunismi Neuvostoliitossa
Keksi oma aihetunniste esim. #työläiset.
Meemi tarkoittaa suuren suosion saavuttanutta Internet-ilmiötä esim. julkaisua Instagramissa, Tiktokissa, Twitterissä tai Youtubessa. Aluksi meemit olivat nuoriso- ja alakulttuurien sisäistä viestintää. Nyt ne ovat yleisiä sosiaalisessa mediassa.
Meemin piirteitä ovat esimerkiksi: tavalliset ihmiset, huumori, yksinkertaisuus, toisto, leikillinen sisältö, tunteiden ilmaiseminen, nurinkääntäminen (karnevalisointi) ja yllätyksellisyys.
Meemit ovat muutakin kuin viihdettä. Niillä voidaan vaikuttaa ihmisten arvoihin ja asenteisiin tai pitää niitä yllä. Meemejä on käytetään myös propagandatarkoituksiin, sillä ne ovat helposti leviäviä. Mieti siis mitä julkaiset, jaat eteenpäin tai mistä tykkäät sosiaalisessa mediassa.
Propaganda on aatteen tai opin järjestelmällistä levitystä, jolla pyritään muokkaamaan mielipidettä. Propaganda on tavoitteellista, harkittua ja järjestelmällistä pyrkimystä vaikuttaa ihmisten uskomuksiin, asenteisiin tai tekoihin. Propaganda luo mielikuvia ja pyrkii hallitsemaan mieliä. Se ruokkii ennakkoluuloja, yhdenmukaistaa ajattelua ja vaientaa erimieliset. Propaganda on diktatuureille ominainen viestinnänmuoto.
Propaganda voi koostua faktoista, väitteistä, huhuista, puolitotuuksista tai valheista. Se voi olla esim. lentolehtinen, juliste, video tai meemi. Lisää propagandasta voit lukea linkistä
Linkki, jonka avulla voitte keskustella propagandasta tunnilla. Voit jakaa linkin oppilaille tai jakaa oman ruutusi meetissä.
Lähteet
https://ilkkapohjalainen.fi/lasten-uutiset/mita-meemit-ovat-ja-miksi-niita-jaetaan-niin-innokkaasti-1.4767645
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Propaganda
30. tammikuuta 2021
Pedagogisen draaman keinoja elävöittämiseen
Tilannekuva (still-kuva) on työtapa, jossa ryhmä oppilaita muodostaa pysäytetyn kuvan jostakin konkreettisesta historiallisesta hetkestä. Opettaja jakaa tilanteita ryhmille, jotka esittävät tilanteen luokalle pysäytyskuvana. Luokka yrittää arvata, mitä tilannetta esitetään.
Harjoitusta voidaan syventää tekemällä kaksi kuvaa samasta tilanteesta, mutta eri näkökulmista. Tällöin luokka yrittää arvata tilanteen lisäksi, kenen näkökulmasta tilanne esitetään.
Ajatusäänet on työskentelytapa, jossa toimihenkilön ajatukset sanotaan ääneen. Rooli voi olla historiallinen henkilö (esim. Winston Churchill, Hitler, Stalin, Roosevelt, keisari Hirohito, Kyösti Kallio, Risto Ryti ja Mannerheim) tai jonkin ihmisryhmän edustaja (esim. orja, torppari, talonpoika, käsityöläinen, porvari, pappi, aatelinen tai Suomen sisällissodan punainen tai valkoinen sotilas).
Tämän työtavan voi lisätä tilannekuvaan, siten että katsojat käyvät kertomassa tilannekuvan henkilöiden ajatuksia ääneen.
Rooli seinällä on työtapa, jossa seinällä on ison paperin päällä (tai taululla) henkilön tai jonkin ihmisryhmän edustajan kuva. Kuvan ympärille lisätään kirjoittaen tai piirtäen henkilön luonteenpiirteitä, ajatuksia, tekoja ja henkilöön vaikuttavia ympäristöön liittyviä tekijöitä.
Lähteet
Sutela, Heli. Pedagoginen draama
https://draamakoulussa.com/2015/02/15/pedagoginen-draama/
Kuva
Pixabay